donderdag 18 maart 2010

Pre production: laatste loodjes




De laatste stappen die als het goed is zorgen voor een draaiboek.
Als je draaiboek is goedgekeurd kun je aan de productie fase van jouw film beginnen.

Materiaal:

Wat hebben jullie nodig om de film te gaan maken


camera

volle batterijen

digitale video bandjes (dv tapejes)
statief
lampen

steadi cam
eventueel
zelf gebouwde dolly’s enz
toestemming om op een plek te filmen
vervoer

eten

kleding,
rekwisieten
make up

special effects / ander materiaal / enz.

Casting:


Rol verdeling:
wie gaat wat doen, wie past het best bij een rol


Als je mensen van buiten jouw team vraagt mee te doen:
Maak dan goede afspraken over tijd en locatie.

Vertel de persoon van tevoren zo duidelijk mogelijk
wat er van hun verwacht wordt.
Zet deze afspraken op papier of mail en geef die aan de
betreffende persoon als herinnering.

Taak verdeling team:
Geef duidelijk aan wie wat gaat doen tijdens het filmen.
Meerder taken per persoon zijn natuurlijk mogelijk

·
Acteur
·
Camera : vrouw/man
·
Regisseur
·
Script supervisor
·
Set dresser
·
Materialen vrouw/ man

Draaiboe
k

PDF met:
Tijdschema
Volledig storyboard
Shots in volgorde van opnemen

Taak verdeling

Contact gegevens deelnemers

Pre productie locaties en storyboard



Locaties waar jullie gaan filmen

De sfeer en uitstraling van jullie remake wordt in grote mate bepaald door de locaties.
• Waar ga je filmen, welke omgeving of omgevingen sluiten het best aan bij jullie film?
• probeer zoveel mogelijk rekening te houden met de door jullie gevonden shots. Kun je de shots, camera hoek en camera bewegingen daar ook echt maken?
• Als je een locatie hebt die beïnvloed wordt door licht van buiten of buiten filmt hou dan rekening met het weer.
• Neem foto’s of schets tekening van de door jullie gekozen omgeving

Storyboard



• Van elk shot uit jullie scene maak je dus een foto of tekening.
• Bij elke foto of tekening schrijf je ook regie aanwijzingen: welke kant beweegt de camera op, bewegen de acteurs? Enz.
• Vermeld ook het geluid en de teksten van de acteurs per shot.

pre productie geluid en licht

geluid:
• Per shot in jullie storyboard moet je weten wat de acteurs zeggen
• Wat de muziek doet in elk shot
• Geluidseffecten
• Dit zet je in of onder elke shot
Per shot vermeld je
Waar het licht van dan komt:
• Van voren
• Van boven
• Van links
• Van rechts
• Gelijkmatig
Is het:
• Hard licht ( veel schaduw contrast)
• Zacht licht
• Natuurlijk licht
• Kunstmatig licht

donderdag 11 maart 2010

Pre productie van een remake

De opdracht:
1:
voor elk shot in het stukje dat jij gaat analyseren, beschrijf in dien van toepassing: Het soort shot, de camera hoek, de camera beweging en het soort conversatie/ dialoog shots.
Belangrijk: als je iets niet begrijp of een "nieuw soort shot" ontdekt gebruik dan de boeken die op het bureau van de docent liggen om dat schot te omschrijven.


uitleg rule of third


2:
Maak een storyboard voor jouw deel van de scene. Elk plaatje deel je in met de compositie regel van drie (rule of third) . schrijf bij elke tekening het geen je bij opdracht 1 hebt gevonden.

Hieronder per onderdeel een aantal mogelijheden

Camera Shots/kader :
Establishing
Long shot
Full shot
Mid shot
Close up
Extreem close up
link naar info op dit blog

Camera Angles /hoek
Eye level
Low angel
High angle
Overhead shot (bird eye)
Under shot (frog)



Camera Movement /beweging
Pan
Track
Zoom
Dolly
Tilt
Point of view
Dolly in Zoom out
link naar info op dit blog

Conversation/ dialoog Shots
Over the shoulder
Face to face
Two-shot
Over the head
link naar info op dit blog

conversation / dialoog shots







Voorbeeld GTST

woensdag 3 maart 2010

Camera beweging

Pan:
Een horizontale camera beweging van links naar rechts van rechts naar links

Tilt:
Een verticale camera beweging van laag naar hoog, van hoog naar laag

Steadi cam:
Een steadicam combineert de voordelen van een handheldcamera met een camera op statief; de camera is net als een handheldcamera gewoon te dragen door een cameraman en hij kan er mee bewegen, maar de camera is aan de cameraman bevestigd, en onder de camera bevindt zich een zware constructie die ervoor zorgt dat kleine bewegingen van de cameraman ongedaan worden gemaakt. Hierdoor kan een opname worden gemaakt waarbij de camera lijkt te glijden over een oppervlak, maar in werkelijkheid wordt er gewoon een cameraman met een steadicam ingezet.
Vooral voor de lichte camera die we op school gebruiken is het mogelijk zelf een steady cam te bouwen.

link naar hoe je een steadi cam kan bouwen

Hieronder een van de eerste steadicam scene uit de film the shinning




Dolly shot:
Een erg stabiel shot waarmee de camera op een dolly of crane is gemonteerd. Op die manier kunnen de meest ingewikkelde camera bewegingen toch vloeiend worden gemaakt.
hieronder een voorbeeld van een professionele dolly en een dolly met crane




Een voorbeeld een een scene gemaakt met een dolly


Een manier om zelf een dolly te bouwen met voorbeeld shots


dutch tilt
:
Een gekanteld shot, roept een ongemakkelijke, gespannen of misplaatste sfeer.



Door overmatige gebruik o.a in de jaren 60 tv serie badmen wordt de dutch tilt tegenwoordig nog maar sporadisch en met mate gebruikt.


Point of vieuw:
Het publiek kijkt mee het lijkt als of we door de ogen van een van de acteurs kijken.




Denk ook aan first person shooter games.

Totaal ,medium en close up shot: Actie of concentratie?



Met de klas heb ik de Crop Duster scene uit de Alfred Hitchock film North by Northwest bekeken.

De leerlingen en ik hebben eerst individueel het aantal
shot geanalyseerd en geteld. Omdat we het niet eens werden over het aantal shots hebben we hardop het aantal geteld. Zo konden we horen en zien welke invloed de verschillende shots, op ons tempo van tellen had. Volgens mij kwamen we uiteindelijk uit op 138 shots in een scene van 9 minuten.

Aanvang

Waar zijn we? voorzichtig verkennen we de omgeving. Veel totaal en medium shot in het begin. Er dreigt gevaar dat zien we aan Garry hij is voorzichtig. Wij weten net als hij niet waar het gevaar vandaan gaat komen.


Totaal shot

Midden
05:35 het vliegtuig valt aan, het eerste medium close up shot. Van af dat moment wordt door afwisselend medium, medium close up en totaal shots een cat en muis spel tussen Garry en het vliegtuig in beeld gebracht.


medium shot


medium close-up

Einde scene
08:10 actie! paniek! vlug! Van medium shot, medium close ups, close up tot extreem close ups. We voelen zijn emotie, zien zijn angst en onzekerheid. we zien zelf de truck van uit zijn perspectief, zich bijna op "ons" inboren ( extreem close-up)


Medium



de scenario schrijver van North by North west over deze beroemde sequens